نقش خدمات امدادی در توسعه رفاه شهروندی

    دکتر شهرام شیرکوند، پژوهشگر اجتماعی

    0
    7732
    خدمات امدادی

    خدمات امدادی و انتقال و حمل و نقل بیماران به جایگاهی امن و یا محلی برای درمان، همواره یکی از دغدغه‌های آدمی بوده است. در اواخر قرن هجدهم، فرانسوی‌ها اولین وسایل حمل و نقل بیمار را به شکل آمبولانس ساختند و به کمک همین وسیله که شبیه کالسکه بود، مجروحان جنگی و بیماران را به بیمارستان حمل می‌کردند. در سال 1869 آمبولانس‌هایی در نیویورک به کار گرفته شدند که دارای برخی وسایل امدادی از جمله آتل و داروهایی مثل مرفین بودند. اولین آمبولانس‌های شبیه خودرو در سال 1899در شیکاگو طراحی شدند.

    امروزه علاوه بر اهمیت حضور بالگردهای امدادی، آمبولانس، آتش نشان‌ ها و سایر خودروهای امدادی در شهرها و جاده‌ها برای نجات بیماران، به منظور امدادرسانی و خدمات امدادی به خودروهای معیوب در راه مانده نیز از خودروهای امدادی یا همان امداد خودرو استفاده می‌ شود. فعالیت اصلی و مشترک امداد خودروها، ارائه خدمات عمومی به در راه ماندگان و در صورت امکان راه‌اندازی خودرو در محل است.

    ترویج و گسترش استفاده از خودروهای شخصی سبب گردید در جوامع صنعتی «امداد خودرو» به عنوان یک نیاز اجتماعی مطرح شود تا پاسخ گوی نیازهای امدادی و خدمات خودرویی به شهروندان باشد. هدف اصلی امداد خودروها دستیابی به رضایتمندی و وفاداری مشتری است و در راستای افزایش اطمینان، اعتماد و آسودگی خاطر، ارائه خدمات متنوع امدادی و یا خدمات در محل، ارائه خدمات به شهروندان فعالیت می‌نمایند.

    خدمات امدادی

    با این تفاسیر یکی از موضوعاتی که در فرهنگ‌سازی در زمینه خودرو و رانندگی آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته، استفاده از خدمات امداد خودرو است. امداد خودروها شرکت‌های خدماتی هستند و همان طور که از نامشان پیداست، ارائه دهنده خدمات امدادی به خودروها و سایر وسایل نقلیه سواری و تجاری با عمر کمتر از ده سال می‌باشند.

    ارائه خدمات خودرویی و امدادی در جوامع صنعتی که در صنعت خودرو پیشگام هستند، سال‌ها پیش مرتفع شده و آن‌ها از مبتکرین سیستم‌های نوین امدادرسانی در جهان به شمار می‌روند. خوشبختانه خودروسازان داخلی و برخی وارد کنندگان خودرو به منظور رفاه حال شهروندان و جهت انجام سرویس و خدمات تعمیراتی خودرو در محل زندگی و یا کاریشان، طرح سرویس و تعمیرات سیار در محل، توسط شرکت‌های امدادی شان را فعالانه اجرا می‌کنند.

    خدمات امدادی

    اهداف خدمات امدادی

    یکی از اهداف امداد خودروها، ارائه خدمات با کیفیت بالا در زمان کمتر، پایبندی به وظایف و جلب رضایت شهروندان بوده و تلاش بر این است که همه نیازهای آنان را با دقت، سرعت، کیفیت در محیط خارج از تعمیرگاه پاسخ گو باشد.

    از جمله شاخص‌ها برای شرکت‌هایی با ماهیت و فعالیت امدادی (اورژانس، آتش نشانی، راهداری، پلیس و امداد خودروها) که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، کاهش زمان انتظار مشتریان برای بهره‌مندی از خدمات می‌باشد ولی عواملی همچون ترافیک شهری از جمله مشکلاتی است که باعث کاهش راندمان امدادرسانان و تاخیر در خدمت‌رسانی مطلوب خواهد شد.

    همان طور که از مفهوم واژه امداد برمی‌آید، تحمل گذشت زمان برای امداد خواه به نسبت وخامت شرایط، دشوار خواهد شد. مهمترین خدمت شرکت‌ های امداد خودرو ارائه خدمات امداد سیار می‌ باشد و انواع خدمات قابل ارائه توسط امداد سیار عبارتند از رفع ایراد خودرو در محل، اعزام یا حمل به تعمیرگاه در صورت نیاز، انتقال سرنشینان خودروهای حادثه دیده به محل مناسب، ارائه خدمات تعمیرگاهی در محل (سرویس در محل) و مشاوره فنی تلفنی. اهمیت ارایه خدمات پس از فروش مناسب در محل توسط امداد خودرو موضوع قابل تاملی است. امداد خودرو یکی از نیازهای جوامع صنعتی و پیشرفته است.

    یکی از خدماتی که در کشور ما بنا به دلایل متعددی نیاز به فرهنگسازی دارد، توسعه و نهادینه‌سازی خدمات امدادرسانی به خودروهای معیوب در راه مانده درون و برون شهری است. در حین مسافرت احتمال بروز اشکال در خودرو (داخلی یا خارجی) وجود دارد؛ همچنین درصدی از رانندگان کشور را زنان جامعه تشکیل می‌دهند که نسبت به امور فنی یا تشخیص ایرادهای جزیی خودرو هیچگونه آشنایی نداشته و رفع ایراد خارج از توانایی آن‌ها می‌باشد. بنابراین نهادینه‌سازی خدمات امداد خودرو و ترغیب مردم به فرهنگ استفاده از این نوع خدمات در کشور یک نیاز مبرم و اساسی محسوب می‌گردد.

    با توجه به افزایش انتظارات شهروندان جامعه، توسعه انواع خدمات امدادی، به ویژه آمبولانس‌ها و خدمات امداد سیار خودروها ضرورت دارد و سرویس دهی بر اساس روش‌های سنتی دیگر پاسخ گوی نیاز شهروندان نیست.

    خدمات امدادی

    نکته‌ای که پرداختن به آن در این مقوله حائز اهمیت است نحوه خدمات‌دهی امداد خودرو در سایر کشورهاست. کشورهای توسعه‌یافته خدمات امدادی پیشرفته و کاملتری را در اختیار داشته و به امداد خواهان عرضه می‌نمایند. از سویی اشتراک و عضویت در شرکت‌های امداد خودرو برای مردم این کشورها تبدیل به فرهنگ شده و حتی بیشتر از بیمه بدنه به آن اهمیت می‌دهند، در مقابل شرکت‌های امداد خودرو نیز به مشتریان خود خدمات سریع و با کیفیت ارایه می‌نمایند.

    به عنوان مثال برای امدادرسانی فوری در ترافیک و مناطق صعب‌العبور، استفاده از هلیکوپتر جز لاینفک خدمات این شرکت‌ها است و یا در اغلب موارد خودروهای سواری جایگزین در اختیار امداد خواهان قرار می‌گیرد تا در فاصله زمانی رفع ایراد، امدادخواه با مشکل تردد مواجه نشود. خدمات امدادی

    با توسعه تولید و تنوع محصولات خودرویی، انتخاب مشتریان نیز متنوع‌تر شده است و در همین راستا پاسخ گویی به موقع و مناسب امداد خودروها و مراکز تماس خودرو سازی به متقاضیان امداد در سفرهای برون‌شهری نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. امداد خودروها به همین منظور و برای تسریع در ارائه خدمات، اقدام به توسعه و تجهیز امدادگران و ناوگان‌های امدادی (خودرو، موتورسیکلت، جرثقیل و حتی هلیکوپتر) کرده که هر یک کارایی خاصی دارند.

    در کسب‌وکار امروزی، تکنولوژی به کاهش هزینه و افزایش ارائه خدمات کمک شایانی کرده است. اگر به سال‌های گذشته رجوع کرده و به زمان عدم دسترسی به تلفن همراه بازگردید به راحتی به عمق فاجعه پی می‌برید. در آن زمان پس از بروز اشکال در خودرو باید ساعت‌ها منتظر امداد متفرقه مانده و با روش‌های مبتکرانه از قبیل استفاده از طناب و کابل و… به یک تعمیرگاه مجاز می‌رسیدید، اما اکنون می‌توانید در دورافتاده‌ترین نقاط کشور تنها با یک تماس، مرکز تماس امداد خودروها را از وضعیت خود مطلع نمایید.

    بیشتر بخوانید: ورود پهپاد اطفا حریق و ربات به ناوگان آتش‌ نشانی تهران

    با توجه به افزایش انتظارات شهروندان جامعه، توسعه انواع خدمات امدادی، به ویژه آمبولانس‌ها و خدمات امداد سیار خودروها ضرورت دارد و سرویس دهی بر اساس روش‌های سنتی دیگر پاسخ گوی نیاز شهروندان نیست. تلاش در جهت ارائه خدمات نوین، کسب رضایت شهروندان و افزایش رفاه آن‌ها باید رویکرد اساسی خدمت‌رسانان کشور در بخشهای امدادی در دوره جدید باشد.

    بنابراین انگیزه امدادگران به عنوان سرمایه‌های سازمان‌های امدادرسان و بازوهای اجرایی این سازمان‌ها باید افزایش یابد، زیرا امدادگر بی‌انگیزه نمی‌تواند خدمات مناسبی به شهروندان ارائه دهد. در واقع در حوزه منابع انسانی، احترام و توجه همگانی باید مورد توجه باشد. این روند سرآغاز یک تحول و حرکت عظیم در خدمت‌رسانی به شهروندان است و در واقع افق روشنی را پیش روی همه افراد جامعه و امداد خواهان سراسر کشور خواهد گشود. خدمات امدادی

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    هفده + 1 =

    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.