گفت‌وگو با کامران عبدولی معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران:

    نگران بافت‌های فرسوده و بازار هستیم

    0
    24

    معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران معتقد است اگرچه ورود مستقیم به حوزه حوادث و کمک به مردم همچنین ارائه راهکارها و هشدارهای لازم وظیفه مستقیم این سازمان است؛ اما آتش‌نشانی به‌تنهایی نمی‌تواند پروژه ایمنی سازی را به نتیجه برساند و برای حل این موضوع مهم و حیاتی به کمک و همکاری همه دستگاه‌های مسئول در کشور نیاز است.

    کامران عبدولی در گفت‌وگو با  ایمنی پرس، از مشکلات و دشواری‌های سازمان آتش‌نشانی سخن گفت و بر ضرورت تعامل همه‌جانبه به‌منظور ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر حوادث گوناگون با عزم و اراده ملی تأکید کرد.

    – چرا مسئله ایمن‌سازی ساختمان‌ها در شهرهای بزرگ کشور حل‌وفصل نمی‌شود و شاهد کاهش حوادث در این بخش نیستیم؟

    به شکل کلی ایمن‌سازی ساختمان‌هایی که از گذشته به شکل میراث باقی‌مانده و به‌صورت ناایمن در شهر دیده می‌شود یکی از موضوعات مهم چند سال اخیر است. در تهران ۹۵۰ هزار پارسل ساختمان وجود دارد که ملغمه‌ای از ساختمان‌های مختلف با کاربری‌های گوناگون است که بعضاً هم کاربری پنهان دارند.

    تغییر کاربری ساختمان‌ها باید حتماً مطابق نوع سازه و معماری ساختمان باشد؛ اما متأسفانه برخی بی‌تفاوت از کنار این موضوع می‌گذرند و باوجوداینکه ساختمان ظرفیت و تحمل کاربری جدید را ندارد تغییر کاربری می‌دهند و در نتیجه آن ساختمان فرومی‌ریزد. مثالی روشن هم در این زمینه ساختمان پلاسکو است. پلاسکو ساختمانی اداری بود که به‌مرورزمان به تجاری و کارگاه تبدیل شد و ظرفیت این کاربری را نداشت. همچنین می‌توانیم به حریق‌هایی که در بازار داشتیم اشاره کنیم که نتیجه تغییر کاربری غیراصولی مخصوصاً در محدوده بافت‌های فرسوده است که خسارات زیادی را وارد می‌کند، درحالی‌که هرچقدر حریق و حوادث کاهش پیدا کند، هزینه‌های سازمان آتش‌نشانی و شهرداری هم به‌موازات کمتر می‌شود. در مورد پلاسکو بعد از آتش‌سوزی حدود ۲۰ سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی درگیر شدند و باید تکالیف خود را انجام می‌دادند؛ اما در نهایت اثرات سوء آن بر آتش‌نشانی آوار شد و آتش‌نشانان به شهادت رسیدند.

    – با این شرایط ایمن‌سازی شهرهای بزرگ و خصوصاً تهران چگونه محقق می‌شود؟

    مسلماً باید تهران و همه شهرهای بزرگ ما در کشور به شهرهای ایمن تبدیل شود؛ اما تلاش سازمان آتش‌نشانی به‌تنهایی کافی نیست و باید همه ارگان‌های ذی‌ربط در این بخش‌ها همراه باشند.

    یکی از طرح‌های ایمن‌سازی؛ طرح نظام بازرسی است که در این طرح همکاران ما در سازمان به‌صورت میدانی محدوده خود را بررسی می‌کنند و هر ساختمانی که شرایط ایمنی قابل‌قبولی ندارد را شناسایی، اخطاریه صادر و مالکین را برای ایمن‌سازی توجیه می‌کنند. البته در این طرح فقط توانستیم ساختمان‌های عمومی که امکان ورود دارند را بررسی کنیم. در واقع ۴۴ هزار ساختمان را بازدید کردیم که این تعداد ناایمن هستند؛ اما دارای سطوح مختلف ناایمنی. این سطوح از بسیار پرخطر (بحرانی) شروع می‌شود و رتبه‌های بعدی پر خطر، میان خطر، کم‌خطر را شامل می‌شود. این دسته‌بندی بر اساس شاخص‌هایی است که سازمان آتش‌نشانی مشخص کرده و کارشناس از محل بازدید و نمره‌ای که دریافت می‌کند سطح ایمنی آن ساختمان را مشخص می‌کند. در واقع خروجی ارزیابی کارشناس که درجه کیفی را به کمی تبدیل می‌کند با عددی در فرمولی قرار می‌گیرد که بر اساس درصدی که ایمن‌سازی انجام شده نوع ساختمان از نظر ناایمنی مشخص می‌شود. این وظیفه آتش‌نشانی است که انجام می‌دهد؛ اما باید این موضوعات به شکل فراگیر دنبال شود و به هشدارها توجه کنند.

    – بر اساس بررسی‌ها در تهران چه تعداد ساختمان پرخطر داریم و باید دراین‌خصوص چه کرد؟

    از میزان این ساختمان‌هایی که بررسی شده باید بگویم ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر (بحرانی) را از قبل شناسایی کرده بودیم. دسته دوم ساختمان‌های پرخطر هستند که حدود ۱۷ هزار مورد است. بعد از اینکه طرح نظام بازرسی انجام و احصا شد رسیدگی به موضوع این دودسته در دستور کار قرار گرفته است که از ۱۲۹ ساختمان بحرانی طی دو مرحله به ۹۳ مورد کاهش‌یافته که تا پایان سال در نظر داریم تعداد آن را به ۷۰ ساختمان برسانیم. برای ایمن‌سازی این دودسته ساختمان هم اقداماتی انجام دادیم؛ اول اینکه مالکین را به معاونت پیشگیری با حضور شهردار ناحیه و مدیر بحران دعوت کردیم و توضیح دادیم که اگر ایمن‌سازی انجام نشود اقدامات بعدی شامل معرفی به قوه قضائیه، قطع انشعابات و در نهایت پلمب را انجام خواهیم داد. علاوه بر این در ۲۲ منطقه کمیته ایمنی مناطق را تشکیل دادیم. تکلیف این کمیته بدین شرح است که با ریاست شهردار منطقه، مدیران ساختمان‌های بحرانی و پرخطر با حضور عوامل دخیل در بحث ایمن‌سازی دعوت و مالک را توجیه کنند و در صورت توجیه‌نشدن مالک، پرونده قضایی برای آنها تشکیل شود.

    علاوه بر این ۱۲۹ ساختمان پرخطر با حضور معاون قوه قضائیه، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر و مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی افراد را توجیه کردیم و دادستان اعلام کرد که ظرف مدت تعیین شده اگر ایمن‌سازی را لحاظ نکنند پرونده قضایی برای آنها تشکیل می‌شود و همین اتفاق هم افتاد و چندی پیش لیست ۹۳ ساختمانی که همکاری نکردند منتشر شد و پرونده قضایی آنها به طور مرتب پیگیری می‌شود و احتمالاً تا پایان سال پرونده این ساختمان‌ها بسته می‌شود.

    – طرح پلاک ایمن چرا به نتیجه مطلوب موردنظر نرسید؟

    در طرح پلاک ایمن آنچه مدنظر ماست اتفاق نیفتاد و این طرح با وجود رایگان بودن مورد استقبال مردم قرار نگرفت چرا که نیاز به اطلاع‌رسانی، جلب مشارکت مردم و اعتمادسازی دارد. در این طرح قبل از اینکه ما به محل موردنظر مراجعه کنیم، افراد به سایت پلاک ایمن مراجعه و آدرس منزل خود را پیدا می‌کنند، البته قبل از آن باید در “تهران من” ثبت‌نام صورت گیرد و با کد آن وارد سایت شوند، سپس با پاسخ‌دادن به ۲۶ سؤال دستورالعمل ایمنی در اختیارشان قرار می‌گیرد تا متوجه بشوند ساختمان و واحد مسکونی آنها ایمن هست یا خیر. بعد از آن درخواست بازدید می‌کنند و کارشناس در زمان مقرر از واحد آنها بازدید به عمل می‌آورد و موضوعات حائز اهمیت برای آنها توضیح داده می‌شود.

    – یکی از مشکلات ناایمن بودن مراکز درمانی است که بارها مشکل‌ساز شده و حوادث تلخی را در تهران شاهد بودیم.

    به‌هرحال ایمن‌سازی کاری زمان بر است و اجرای آن آسان نیست. ما در سال‌های گذشته می‌دانستیم خطر بسیار جدی ساختمان‌های درمانی را تهدید می‌کند و مکاتبات زیادی انجام دادیم تا اینکه سال ۱۴۰۱ وزیر بهداشت وقت تکلیف بر ایمن‌سازی و معاون دادستان تهران هم آن را الزام کرد و مراکز درمانی ایمن‌سازی را در دستور کار قرار دادند. این موضوع باعث شد حالا ایمن‌سازی مراکز درمانی از شرایط و روند خوبی برخوردار باشد. در مراکز درمانی ۲۳۹۹ مرکز دستورالعمل ایمنی دریافت کردند و از این تعداد ۱۸۲۴ مورد شامل بیمارستان، کلینیک، مراکز ترک اعتیاد، رادیولوژی، آزمایشگاه، فیزیوتراپی، تأییدیه ایمنی دریافت کردند و مجوز آتش‌نشانی دارند درحالی که این عدد ۱۸ ماه پیش صفر بوده است. تعداد باقی‌مانده هم دستورالعمل دریافت کرده‌اند و تشکیل پرونده خواهند داد.

    عبدولی دررابطه‌با ایمن‌سازی مدارس نیز خاطرنشان کرد: هم‌زمان با مراکز درمانی مدارس را هم در دستور کار قرار دادیم. در تهران ۴۵۰۰ مدرسه که نصف آن دولتی و مابقی خصوصی است وجود دارد. انتظار ما این بود که وزارت آموزش‌وپرورش حداقل ایمن‌سازی را در مدارس خصوصی جدی‌تر بگیرد. اما این اتفاق نیفتاد؛ ازاین‌رو به‌شدت در مقطع دبستان و مهدکودک‌ها نگران هستیم و امیدواریم به ایمن‌سازی در مدارس توجه ویژه شود.

    البته بازدیدها و اخطارها از مدارس هنوز ادامه دارد. اما باید گفت روند ایمن‌سازی مدارس قابل‌قبول نیست. دلیل آن هم مقاومتی است که دوستان در آموزش‌وپرورش دارند. وظایف سازمان آتش‌نشانی در این زمینه بازید، صدور دستورالعمل، اخطار، راهنمایی و مشاوره و اجرا با آموزش‌وپرورش است. درهرصورت سازمان تکالیف خود را در ایمن‌سازی مدارس انجام داده است و تمام موضوعاتی که مربوط به ساختار و ایمن‌سازی ساختمان باشد را ابلاغ کرده است.

    76

    معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات  ایمنی شهرداری تهران دررابطه‌ با یکی دیگر از طرح‌های سازمان؛ کمیته ایمنی گفت: در بحث کمیته ایمنی رئیس کمیته به‌صورت دوهفته‌ای یکبار به همراه شهردار و مسئول بحران، آتش‌نشانی و شهرداران نواحی ظرف ۱۸ ماه گذشته بازید و تکالیف خود را بررسی و ۲۲ جلسه با شهرداران منطقه هم برگزار کردیم.

    عبدولی در پایان گفت: در مجموع نگران بافت‌های فرسوده و بازار هستیم. در این موارد سازمان آتش‌نشانی، وقتی بحث پیشگیری نباشد حالت تدافعی پیدا می‌کند و در بازار باتوجه‌به ازدحام جمعیت و معابر تنگی که وجود دارد بحث مناسب‌سازی خودروها برای رفتن داخل معابر باریک در دستور کار آتش‌نشانی قرار گرفته است و خودروهای با عرض کم به ناوگان اضافه کرده‌ایم؛ اما به‌هرحال راهکار برون‌رفت از این موضوع الزاماً مهم شمردن بحث پیشگیری است.

     

     

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    یک + شش =

    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.